5.3 Met dit stappenplan gaat het lukken (+ winactie)
Nu het concept en de locatie is gekozen (dit mag dus ook gewoon je woning zijn als het kan voldoen aan je wensenlijst) wil ik je uitdagen om foto’s te gaan maken met de technieken en compositie die je geleerd heb. Ik heb daarom een aantal foto’s voor je gemaakt die jij kan gaan namaken. Bekijk in module 2 welke instellingen je op je camera nodig hebt.
De winactie werkt als volgt, ik wil je vragen om de foto op je Instagram te delen en mij te taggen. Iedere maand kies ik een nieuwe winnaar en deel jouw foto op mijn feed. Zo krijg je extra bereik. Ik neem contact met je op als je gewonnen hebt. Ik ben mega benieuwd wat je gaat creƫeren.
Interieurfoto
Stappenplan: Bij het maken van een interieurfoto waarbij een persoon bewogen door het beeld loopt, dien je gebruik te maken van een hoog diafragma getal bijvoorbeeld f/8 en een langere sluitertijd bijvoorbeeld 1/30. Zo’n foto maak je altijd vanaf statief. Ben je even kwijt hoe het ook alweer zat met deze instellingen? Pak de Cheatlist er dan bij uit module 2.
Bepaal aan de hand van het LUKT-model de juiste hoek voor de interieurfoto;
Klopt de setting bij de foto die we voor ogen hebben?;
Zet je statief op deurklinkhoogte;
Zorg ervoor dat je statief waterpas staat met zowel horizontale als verticale rechte lijnen;
Stel je camera in met de juiste instellingen (lange sluitertijd en een hoger diafragma getal);
Vergeet de zelfontspanner niet, zodat je de tijd hebt om door de foto te lopen;
Houd er rekening mee dat je in beweging ‘moet’ zijn als de sluiter van je camera openstaat. Let op dat de sluitertijd niet te lang is. Het is belangrijk dat je de voeten bijvoorbeeld nog goed kan zien;
Als extra tip: een lange sluitertijd valt onder de 1/100e.
Productfoto
Stappenplan:
Bepaal aan de hand van het LUKT-model de juiste hoek voor de productfoto;
Welke ondergrond en achtergrond ga je gebruiken voor je productfoto? Wordt het een doek of maak je bijvoorbeeld gebruik van een MDF plaat in een kleur?;
Bepaal waar de scherpte moet komen. Wil je het gehele beeld scherp dan is het belangrijk dat je vanaf een statief fotografeert. Wil je een klein gedeelte van de foto scherp dan kan het zonder statief met een snelle sluitertijd;
Stel je camera in met de juiste instellingen (snelle sluitertijd en een diafragma getal rond de f/2.8 als je vanuit de hand fotografeert);
Vergeet je attribuut niet als dit iets toevoegt aan de setting, wat gaat er zorgen voor de mooie scherptediepte of maak je misschien gebruik van de zon voor een bijzondere schaduw?;
Portretfoto
Stappenplan:
Bepaal aan de hand van het LUKT-model de juiste hoek of bijvoorbeeld een deur voor de portretfoto;
Zet je statief op ooghoogte van de persoon die je gaat fotograferen;
Stel je camera in met de juiste instellingen (snelle sluitertijd en een diafragma getal rond de f/2.8);
Vergeet je attribuut niet, wat gaat er zorgen voor de mooie scherptediepte?;
Let op dat de sluitertijd niet te lang is want anders wordt het portret bewogen.
Een boodschap vanuit mijn hart
Lieve fotograaf, ik wil je vanuit mijn hart bedanken voor het volgen van mijn online programma. Ik hoop dat je veel geleerd hebt en heerlijk aan de slag kan gaan met fotograferen. Het is voor mij een spannende stap, daarom wil ik je vragen of je een review over mijn programma wil schrijven en sturen naar info@houseofiam.nl. Samen maken we het programma zo compleet als mogelijk.
Scroll naar top
Inloggen
Voor toegang tot deze training is inloggen vereist. Voer hieronder je gegevens in!