Heel bewust heb ik nog niet de locatie toegevoegd aan het conceptueel denken. Ik vind het belangrijk dat eerst helder is waarom je wil fotograferen. De locatie is namelijk bepalend voor het overbrengen van je verhaal. Ik kan ook goed begrijpen dat je thuislocatie niet de perfecte fotoshoot locatie is. Daarom dien je je goed af te vragen of je met de middelen die je nu hebt de foto’s kan maken die je wil.
Ik heb je de afgelopen modules meegenomen in hoe je een goede plek bepaalt volgens het LUKT model. Jij hebt nu genoeg kennis om te bepalen of een locatie voldoet of niet.
Bij interieurfotografie voelt het gek om dit niet thuis te fotograferen, het gaat immers om jouw interieur (of die van klanten). Hierbij is het belangrijk dat je opzoek gaat naar de hoeken die wel werken.
Hieronder deel ik graag een lijst met fijne fotoplekken waar ik graag kom om te fotograferen voor product of portret. Hierbij dien je wel te waken om het nog genoeg eigen te maken. Omdat anderen hier ook kunnen fotograferen wordt het al snel ‘massaal.’
In de duinen : ik fotografeer in de natuur vrijwel alleen in de duinen door de zachte aardetinten van het pampas gras, het zand en de blauwe licht. Ik kies bewust niet voor het strand omdat ik graag met diepte speel. In de duinen is meer pampas gras waardoor ik kan spelen met sprieten op de voorgrond en mijn onderwerp in het midden.
Yoga studio : vaak voldoet een yoga studio ook aan mijn fotografie stijl. De lichte tinten, zachte aardekleuren, bohemian inrichting, het past bij mijn stijl. Tip schrijf eens op welke plekken je kent die al aan jouw stijl voldoen. Leg eens contact, wie weet kan je er een keer shooten.
Fotostudio : er zijn tal van foto studio’s die echt prachtig zijn ingericht. Een beetje Googelen brengt je op mooie inzichten. Een aantal favorieten van mij zijn Atelier Oost, Fabriek Zuidermeer, NJ Space Amsterdam en Bibelotte Ede
Privéwoningen: ook woningen van particulieren zijn perfect voor een shoot. Ik heb een aantal contacten via Instagram die jij ook mag berichten: @charisathome, @jan10aa, @looliving en @nu.interiordesign
Wat ik veel zie is dat beginnende fotografen op lastige locaties shooten. Ze willen budget besparen (logisch) en bouwen wel een setting in een goede hoek thuis. Dat kan best werken, maar het vergt wel veel van je. Je dient al direct een goede setting-bouwer te zijn. In een fotostudio of fotowoning is de setting al voor je gemaakt. Een professional zorgt dat de kleuren kloppen, jij voegt alleen je hoofdonderwerp toe. Juist om je fotografen oog te trainen raad ik het aan om op goede locaties te shooten. Op het moment dat ik ervoor koos dat locatie nog belangrijker is dan mijn apparatuur zijn mijn foto’s enorm verbeterd. Dat wil niet zeggen dat je thuis niet fijn kan oefenen, maar maak het jezelf niet te moeilijk.