4.2 De tool voor het nabewerken van je foto’s

Vrijwel al mijn foto’s bewerk ik na in Lightroom. Dit kan via desktop of mobiel. In deze module focussen we ons op de mobiele versie. De gratis variant van Lightroom kan al bijna alles. In mijn voorbeeld gebruik ik echter wel de betaalde versie. Houd hier rekening mee, sommige tools kan je dan niet gebruiken. De filters maken en gebruiken wel.

Lightroom is een applicatie die je foto’s nog mooier maakt, bepaalde kleuren laat uitspringen, oplichten, donkerder maken, schaduwen verminderen. Het kan veel. Om goed in Lightroom te kunnen bewerken is het belangrijk om je foto’s in de RAW stand te schieten. Dat is de reden dat ik hier erg op hamer. Helemaal in het begin van je fotografie carrière is nabewerking nog vaak nodig. Inmiddels bewerk ik steeds minder vaak mijn foto’s, maar het is helemaal niet erg als het nog nodig is om je foto’s beter te laten uitkomen. Het gaat immers om het verhaal dat je via je foto wil vertellen.

Ik heb een video opgenomen hoe jij aan de hand van een foto die je inspireert je eigen Lightroom filter maakt binnen de app op je mobiel. Door deze filter aan te maken bewerk je voortaan al je foto’s na op dezelfde manier. Dat geeft een constant gevoel, je eigen sausje geef je als het ware mee.

Scroll naar top