Houd het e-book van module 3 (zie 3.2) bij de hand, want we gaan de diepte in. Ik heb een video voor jullie opgenomen waar je alle stappen ziet die ik doorloop voor portretfotografie. Mijn uitdaging aan jou is om deze stappen van de video na te doen en een zelfde soort foto te maken (uiteraard in je eigen setting met een model) Zoek dus naar een ruimte waar het lichtinval enigszins vergelijkbaar is. Zet je statief neer (altijd op deurknop hoogte), creƫer een plek voor een rustige muur of gebruik een doek, zet je model neer maar niet te dicht voor het doek (ivm schaduwen) stel de juiste instellingen in en shoot! Je kan ook zonder statief de foto maken.
Om eenvoudiger na te gaan of de foto lukt heb ik een kleine checklist voor je gemaakt, doorloop deze stappen voordat je de foto maakt:
Heb je de juiste lens voor het doel? Voor bokeh dien je een diafragma onder de 4 te krijgen. Niet alle lenzen kunnen dit
Welke stijl wil je fotograferen? (Scherpte, diepte, bokeh etc)
Fotografeer je in RAW?
Is het licht goed en fotografeer je met het licht mee?
Kan je het gezicht nog wat oplichten? (gebruik je reflectiescherm)
Is het model goed in beeld? (vergeet de regel van derde)
Passen de kleuren bij mijn fotografie stijl? (denk aan kleding en de kleur van de achtergrond)
Kan je nog een spannend element toevoegen? Een bloem voor extra diepte, spelen met schaduwen?
Lukt het om de foto zonder statief te maken? (Sluitertijd dient hiervoor een hoog getal te zijn anders krijg je onscherpte door beweging van je hand)
Is je lichtmeter tussen de 0-1?
Staat je handsfree op 2 seconden aan? Om bewegingsonscherpte van het klikken te voorkomen (belangrijk bij fotograferen vanaf een statief)
Schieten maar!
Scroll naar top
Inloggen
Voor toegang tot deze training is inloggen vereist. Voer hieronder je gegevens in!