We beginnen met iets wat niet in je toolkit (module 1) past maar wel bepaalt of een foto slaagt. Locatie, locatie, locatie.
e hebt vast wel eens geprobeerd om in een hoekje in je woning een foto te maken, waarom ziet die foto er niet zo uit als op Pinterest? Dat komt omdat je plek niet aan de het LUKT principe. Speciaal voor deze cursus heb ik dit model ontwikkelt, het zijn 4 basis principes waaraan ik mij houd bij het fotograferen van iedere foto.
Licht: Ik probeer altijd te fotograferen met natuurlijk daglicht. Dat betekent dat als ik een ruimte inloop ik kijk waar het daglicht vandaan komt. Vervolgens fotografeer je met het licht mee, nooit tegen (tenzij je HDR fotografeert voor interieur, daar komen we later op). Met het daglicht mee fotograferen betekent dat als het raam links van de bank is, jij vanaf links fotografeert. Zo voorkom je ook de meeste schaduwen. Toch nog last van een nare schaduw? Dan los je dat op met de items uit je toolkit. In mijn voorbeeld video’s laat ik dit zien (later in deze module).
Uiterlijk: Zodra duidelijk is wat voor fotografie stijl je aanspreekt ga je een locatie met dit uiterlijk kiezen. In module 4 ontdek je jouw eigen fotografie stijl. Het is belangrijk dat het uiterlijk van de locatie en settings die je gaat bouwen hierbij aansluit.
Kleur: Consistentie zorgt voor een eigen fotografie stijl. Ik fotografeer altijd met aardetinten en veel licht. Dat spreekt anderen aan en ze weten wat ze bij mij mogen verwachten. Zodra jij je eigen stijl ontdekt hebt (module 4) maak je kaders binnen deze stijl. Welke kleuren gebruik je wel? Welke kleuren niet?
Timing: Niet al te onbelangrijk als het een openbare locatie is waar ook andere mensen kunnen komen: timing. Soms zie je op Instagram perfecte plaatjes op drukke locaties, maar als zij er zijn is er niemand? Hoe dat kan? Op de meest onpopulaire tijden aanwezig zijn. Jep, dat betekent soms de wekker om 05:00 uur in de ochtend voor hét shot. Houd hier tijdens het maken van je fotografie plan rekening mee. In het begin kan het sowieso fijn zijn om zonder te veel publiek je gang te gaan. Zelfvertrouwen opbouwen, meters maken, gaat eenvoudiger als jij je op je gemak voelt.
Het LUKT model heb ik samengevat in een overzichtelijk PDF vol waardevolle tips.